Hoppa till innehåll

Företagsekonomisk tidskrift

Företagsekonomisk tidskrift

Företagande bortom erövring

Dela denna artikel

I dagens samhälle jämställs inte sällan det framgångsrika företaget med ett företag som tar över nya marknader och skapar något skalbart. Förtagande beskrivs ofta utifrån målbilden om erövring: ju större desto bättre. Men är det verkligen hållbart, och får alla plats i ett sådant system? Kan det vara så att tillväxtidealet skymmer andra typer av företagande? Har det som var tänkt som ett medel blivit ett mål i sig? Läs mer om Matilda Dahls och Jenny Helins aktuella bok i vilken de utmanar synen på företag och företagande här.

Debattartikel av Fanny Forsberg Lundell. "Kvantitativa studier behövs för att påverka".
Göran Ahrne och Nils Brunsson (eds). Cambridge: Cambridge University Press, 2019
Genom att använda teorier från samhällsvetenskapen kan Sverige utveckla en idéburen marknadsekonomi
Alve­hus, J. & Ericsson, D., red. (2020). Santérus Förlag.