Välkomna till debatten!
I föregående nummer av Organisation & Samhälle öppnade vi för intern debatt inom det företagsekonomiska ämnet, samlad i en särskild avdelning här i slutet på tidskriften.
Debatten kan handla om ämnets innehåll och utveckling, om utbildning och undervisning, om företagsekonomisk forskning eller om företagsekonomins roll i samhället.
Välkommen med dina inlägg!
Så här gör du för att medverka:
Debattartiklar får innehålla 6000 tecken inklusive blanksteg.
Repliker och kommentarer får innehålla högst 3000 tecken inklusive blanksteg.
Skicka ditt bidrag till Nils Brunsson

Aktuella debattartiklar
Verksamhetsförlagd kompetensutveckling (VFK) kan öppna både ögon och dörrar
Debattartikel av Lisa Källström, lektor i företagsekonomi, Högskolan Kristianstad. Välkommen att skicka in inlägg och kommentarer på publicerade debattartiklar. Dessa får innehålla högst 3000 tecken …
Examensarbetet – en skrivövning i egen genre?
Debattartikel av Christina Öberg, Professor vid Centrum för tjänsteforskning, Karlstads Universitet och associerad till forskningsinstitutet Ratio. Välkommen att skicka in inlägg och kommentarer på publicerade …
Till mänsklighetens gagn?
Debattartikel av Karin Brunsson. Till mänsklighetens gagn?
Prestationsmätningar leder till frustration och cynism?
Debattartikel av Elin Funck. Prestationsmätningar leder till frustration och cynism?
Tidigare debattartiklar
Ska akademin klara allt?
Debattartikel av Nils Brunsson. ”Ska akademin klara allt?”
Svårläst skrivstil
Debattartikel av Karin Brunsson. ”Svårläst skrivstil”.
Kvantitativa studier behövs för att påverka
Debattartikel av Fanny Forsberg Lundell. ”Kvantitativa studier behövs för att påverka”.
Kvantitativ forskning som underlag för policy
Debattartikel av Jan Marton och Stefan Sjögren. ”Kvantitativ forskning som underlag för policy”
Företagsekonomisk utbildning: Dags för omstart!
Debattartikel av Nils Brunsson, Uppsala universitet och Score. ”Det är hög tid för en mer akademisk och därmed mer praktisk utbildning.”
Demokrati – en utmaning för hållbarhetsundervisning i det företagsekonomiska klassrummet
Debattartikel av Noomi Weinryb. ”Undervisning om hållbarhet måste innefatta undervisning om demokrati.”
Examination utan korruption
Debattartikel av Nils Brunsson, Uppsala universitet och Score.
Bildningspraktika för ekonomer
Är dagens ekonom utbildad men obildad? Styrs hen av kapitalets kortsiktiga sockerchocker? Finns det…
Egenförfattade eller samförfattade doktorsavhandlingar?
Debattartikel av Nils Brunsson, Uppsala universitet och Score och Caroline Wigren, Lunds universitet.
Är det dags för företagsekonomiska forskare att sluta med snabbmat och börja med långkok? En appell för slow science.
Debattartikel av Tobias Johansson, Örebro universitet.
Utbildning, forskning och samverkan – hur kan vi skapa kompletta miljöer?
Debattartikel av Carl Olsmats, Högskolan Dalarna.